Sebagaimana
yang telah disentuh dalam perbincangan yang lepas bahawa ajaran Nabi Isa a.s.
adalah lanjutan daripada syariat Nabi Musa yang dianuti oleh umat Bani Israel.
Lantaran itu kitab Taurat dan kitab-kitab suci Nabi terdahulu dianggap sebagai
sebahagian daripada kitab suci bagi umat Kristian. Doktrin ‘Sepuluh Rukun’ yang
termaktub dalam kitab Taurat terus diamalkan oleh Nabi Isa a.s. dan
pengikut-pengikutnya.
Di
peringkat awal kemunculan Nabi Isa a.s., iaitu dalam zaman Isa hingga sekitar
22 tahun peninggalan beliau, pengikut Isa berpegang pada syariat agama yang
dibawa oleh nabi-nabi sebelumnya kerana kedatangan Isa a.s. tidak membawa
syariat baru bagi menggantikan syariat lama, selain menyeru umat Bani Israel
pada toleransi, penyucian jiwa dan zuhud. Tidak ada kenyataan bahawa beliau
mengarahkan pengikut-pengikutnya supaya mendirikan rumah-rumah ibadat yang
berasingan, bahkan menyeru supaya rumah-rumah ibadat Yahudi yang sedia ada itu
dibersihkan daripada kemungkaran, bid’ah dan penyelewengan yang dilakukan oleh
rahib-rahib Yahudi pada waktu itu.
Di
sini dapat difahami bahawa jika Nabi Isa a.s. membawa syariat baru yang asing
daripada syariat terdahulu, sudah tentu beliau mendirikan rumah ibadat yang
berasingan, kerana rumah-rumah ibadat yang sedia ada itu merupakan rumah ibadat
agama Yahudi. Lihatlah bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. sebaik sahaja tiba di
Madinah, baginda memulakan rancangan pertamanya dengan membina masjid untuk
dijadikan markas pergerakan bagi perkembangan Islam.
Selepas
tempoh masa yang tersebut di atas, maka bermulalah era baru dalam agama
Kristian yang berbeza daripada syariat sebelumnya. Hukum-hukum baru yang
diwujudkan antaranya termasuklah menghadkan perbuatan haram kepada empat jenis
sahaja iaitu zina, memakan haiwan yang dicekik, memakan darah dan memakan
haiwan yang disembelih atas nama berhala. Hukum wajib berkhatan yang dipusakai
daripada syariat Nabi Ibrahim dihapuskan dengan alasan bahawa amalan tersebut
boleh menyebabkan orang (bukan Yahudi) enggan memeluk agama Kristian.
Selain
itu, minuman keras, riba, daging babi dan lain-lain yang haram hukumnya dalam
kitab Perjanjian Lama telah dihalalkan oleh orang Kristian selepas Isa
a.s. dengan mendakwa bahawa mereka mendapat ilham daripada Ruhulkudus yang
turun dan menampakkan diri sebagaimana ia turun kepada nabi-nabi. Patriarch
Konstantinopel pernah menyarankan kepada Kaisar Constantine supaya
menghidangkan daging babi kepada orang-orang Yahudi yang memeluk agama Kristian
untuk menguji adakah mereka memeluk agama itu dengan kerelaan hati atau cuma
berpura-pura kerana takut akan penindasan Constantine. Jika mereka enggan
memakannya bererti mereka berpura-pura sahaja memeluk agama Kristian, sedangkan
hati mereka patuh pada ajaran Yahudi yang mengharamkan babi.
Pada
mulanya Constantine enggan menerima saranan Patriarch kerana perbuatan itu
mencabul hukum Taurat yang menjadi kitab suci agama Kristian juga, tetapi
akhirnya dia menerima dan melaksanakannya setelah berpuas hati dengan dalil
yang dikemukakan Patriarch yang dipetik daripada nas Injil Matius yang
berbunyi:
“Bukanlah sesuatu yang masuk ke dalam mulut itu menajiskan orang,
tetapi sesuatu yang keluar dari mulut itulah yang menajiskan orang”
(Matius 15:11)
Hukum
Kekeluargaan
Dalam
soal hukum kekeluargaan, agama Kristian menetapkan seorang lelaki tidak boleh
berkahwin lebih daripada seorang perempuan dan perceraian adalah haram, kecuali
berlakunya zina. Perceraian yang berpunca daripada zina menyebabkan seseorang
itu tidak boleh berkahwin lagi dengan orang lain kerana perkahwinan itu
dianggap zina juga. Tetapi jika perceraian disebabkan kematian suami atau
isteri, maka yang hidup itu boleh berkahwin lagi.
Selain
itu, perceraian dibolehkan jika salah seorang daripada suami atau isteri murtad
dengan syarat suasana rumah tangga mereka tidak bersefahaman lagi. Sebaliknya,
jika mereka dapat hidup aman damai, maka perkahwinan itu hendaklah diteruskan
dan sah hukumnya, kerana salah seorang yang kekal dalam agama Kristian itu
dianggap boleh menyucikan pasangannya yang murtad. Begitu juga dengan anak yang
dilahirkan semasa dalam keadaan tersebut adalah suci hukumnya.
Sistem
monogami dan mengharamkan perceraian dalam agama Kristian berlawanan dengan
syariat Nabi Musa yang menghalalkan poligami serta mengharuskan perceraian yang
telah diamal sejak turun temurun oleh umat Bani Israel. Bahkan doktrin Kristian
menganggap bahawa hidup tanpa berkahwin adalah lebih baik, kerana menurut
Paulus, dia sendiri lebih suka hidup dalam keadaan demikian. Oleh sebab itulah
ramai pendeta rohaniah Kristian yang tinggal di gereja hidup membujang
sepanjang hayat sebagaimana sami-sami Buddha.
Dalam
masyarakat Kristian yang mengamalkan monogami seperti di dunia Barat, didapati
timbul kepincangan sosial yang hebat dan sukar dibendung oleh kuasa
undang-undang, iaitu perempuan simpanan dan zina. Akibatnya, lahirlah anak-anak
luar nikah yang kian meningkat sehingga menimbulkan masalah kepada pemerintah
dan masyarakat Kristian sendiri.
Tentunya
semua orang dapat membayangkan betapa malangnya nasib wanita yang menjadi
perempuan simpanan dan anak-anak yang dilahirkan tanpa bapa yang sah kerana
mereka tidak mendapat perlindungan undang-undang dan hukum seperti yang
dinikmati oleh anak-anak serta isteri-isteri yang sah. Oleh sebab itulah ramai
wanita Kristian Barat yang berpendapat bahawa mereka lebih rela dimadukan
daripada menjadi perempuan simpanan tanpa nikah yang dihina oleh masyarakat,
dikutuk oleh agama dan diketepikan oleh undang-undang, demi untuk menjamin masa
depan diri mereka serta anak-anak mereka.
Ibadat
Sembahyang dan Puasa
Umat
Kristian mengenal dua jenis ibadat sahaja, iaitu sembahyang (doa) dan puasa.
Kedua-dua ibadat ini bukan merupakan tuntutan yang wajib (fardhu), bahkan sunat
sahaja. Walaupun begitu, sembahyang merupakan tiang agama yang boleh
mendekatkan diri kepada Tuhan melalui perantaraan Isa. Terdapat dua syarat
penting yang menentukan sembahyang benar-benar bererti, iaitu:
- Sembahyang hendaklah ditunaikan atas nama Isa.
- Hendaklah sembahyang itu didahului dengan iman yang sempurna.
Sembahyang
tidak ditentukan bilangannya dan tidak ditetapkan waktunya tetapi terpulanglah
kepada kemahuan masing-masing. Ini bermakna sembahyang boleh dilakukan pada
bila-bila masa tanpa mengira waktu. Begitu juga sembahyang tidak mempunyai
tertib yang tertentu, cuma berupa doa sahaja dan boleh dipilih menurut kemahuan
masing-masing. Antara contoh bacaan sembahyang adalah seperti berikut:
“Wahai
Bapa, dipermuliakanlah kiranya nama-Mu, datanglah kerajaan-Mu. Berikanlah kami
tiap-tiap hari makanan kami yang mencukupi untuk sehari, dan ampunkanlah
kiranya segala dosa kami, kerana kami jua memaaf setiap mereka yang melakukan
kesalahan terhadap kami, dan janganlah membawa kami kepada percubaan.”
Selain
sembahyang bersendirian di rumah-rumah, orang-orang Kristian juga mengadakan
sembahyang mingguan di gereja-gereja secara berjemaah pada hari Ahad. Bagi
penganut-penganut aliran ‘Seven Day Adventist’, mereka mengadakan upacara
tersebut pada hari Sabtu, iaitu mengikut hari minggu orang-orang Yahudi. Upacara
di gereja berupa nyanyian pujaan beramai-ramai, bacaan khutbah, doa dan
sembahyang dengan dipimpin oleh paderi. Lambang Salib dipasang di bahagian
hadapan gereja bagi tujuan untuk memusatkan perhatian para ahli jemaah semasa
mengerjakan sembahyang.
Ibadat
puasa pula dilakukan mulai waktu pagi hingga selepas tengahari. Makanan yang
boleh dimakan ialah sayur-sayuran yang tidak dimasak lemak. Makanan daripada
jenis haiwan atau yang berasaskan haiwan tidak boleh dimakan dalam masa ini.
Dalam agama Kristian terdapat banyak amalan puasa, seperti puasa pada hari Rabu
kerana mengambil sempena hari pakatan jahat untuk membunuh Nabi Isa a.s.
sehingga beliau tertangkap, puasa pada hari Jumaat bersempena dengan hari Isa
disalib, puasa 45 hari yang terakhir dengan perayaan Kristmas, puasa suci
selama 55 hari, iaitu mengambil sempena puasa Isa selama 40 hari dan ditambah
dua minggu lagi, iaitu satu minggu sebelum dan satu minggu selepasnya.
Santapan
Suci
Santapan
Suci atau Santapan Malam Ketuhanan adalah satu upacara tahunan yang diadakan
oleh penganut-penganut Kristian untuk memperingati kematian Isa kerana menebus
dosa manusia. Menurut kepercayaan Kristian, Santapan Suci ini menggambarkan
santapan malam Nabi Isa untuk kali terakhir dengan sahabat-sahabatnya sejurus
sebelum beliau ditangkap; beliau membahagi-bahagikan roti dan minuman air
anggur kepada mereka sambil berkata:
“Ambillah, makanlah, inilah tubuhku.” Ketika membahagi-bahagikan minuman beliau berkata: “Inilah
darahku, iaitu darah perjanjian baru yang ditumpahkan untuk orang ramai.”
(Markus 14:22-23)
Surat
Paulus I kepada orang Korintus ada menerangkan hal ini katanya:
“…sesungguhnya Tuhan Isa pada malam dia diserahkan telah mengambil
roti dan mengucap syukur lalu memecah-mecahkannya sambil berkata: “Ambil olehmu
dan makanlah. Inilah tubuhku yang hancur kerana kamu. Buatlah ini sebagai
peringatan.” Begitu juga cawan minuman, selepas makan seraya berkata: “ Cawan
minuman ini adalah perjanjian baru dengan darahku. Lakukanlah ini setiap kali
kamu minum sebagai kenangan untukku. Maka sesungguhnya setiap kali kamu memakan
roti ini dan meminum dari cawan ini, kamu memberitakan tentang kematian Tuhan,
sehingga dia datang kembali.”
(Korintus 11:23-26)
Dengan
berpegang kepada nas-nas yang tersebut di atas, umat Kristian mengadakan
upacara santapan suci setiap tahun dengan menghidang roti dan arak yang
melambangkan daging dan darah Nabi Isa. Mereka makan beramai-ramai dengan
kepercayaan bahawa roti yang dimakan itu bertukar menjadi daging Isa a.s. dan
arak yang diminum bertukar menjadi darahnya. Dengan berbuat demikian bererti
mereka telah memasukkan Isa al-Maseh ke dalam tubuh mereka dan bercampur baur
dengannya serta ajarannya. Selain itu, santapan suci ini juga sebagai meraikan
harapan kedatangan semula Nabi Isa ke dunia ini yang menjadi impian seluruh
umat Kristian. Jadi upacara tersebut merupakan kenangan terhadap dua peristiwa,
iaitu peristiwa pada zaman lampau dan peristiwa yang akan datang.
Dari
manakah asal istiadat ini? Sebenarnya istiadat ini asalnya daripada tradisi orang-orang
Yahudi dan dirayakan untuk memperingati peristiwa penghijrahan beramai-ramai
bangsa Yahudi dari bumi Mesir pada zaman pemerintahan Fir’aun dengan diketuai
oleh Nabi Musa a.s. Untuk mengenangkan peristiwa bersejarah itu, mereka
mengadakan upacara jamuan keagamaan yang dinamakan Perjamuan Paskah. Manakala
makanan yang disajikan ialah roti dan air anggur dan sajian-sajian lain yang
pahit. Walau bagaimanapun, upacara ini bukanlah dianggap wajib, tidak
sebagaimana orang Kristian yang menganggapnya sabagai satu amalan yang wajib.
Amalan
tersebut dimasukkan dalam ajaran Kristian dengan bersandarkan pendapat Paulus
sebagaimana suratnya kepada orang-orang Korintus yang disentuh sebelum ini.
Mandi
Suci (Baptis)
Baptis
adalah satu upacara penyucian dosa yang menjadi salah satu ibadat asasi dalam
agama Kristian. Amalan ini dilakukan terhadap semua penganut Kristian termasuk
orang yang mula memeluk agama itu sebagai tanda pengakuan iman dan kesetiaan
mereka kepada ajaran Kristian. Amalan ini sama seperti mengucap dua kalimah
syahadah dalam Islam atau berkhatan dalam agama Yahudi yang wajib dilaksanakan
oleh orang yang hendak memeluk agama tersebut.
Walaupun
paderi-paderi Kristian sepakat tentang wajibnya baptis, tetapi mereka
berselisih pendapat tentang masa seseorang itu wajib dibaptis. Ada yang
berpendapat bahawa baptis hendaklah dilakukan sewaktu masih kecil lagi, ada
yang berpendapat bahawa hai itu boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang
hayatnya dan ada pula yang mengatakan bahawa upacara itu dilakukan sewaktu
seseorang itu dalam keadaan sakit tenat yang membawa maut. Upacara ini
hendaklah dilakukan oleh seorang paderi dan tidak boleh dilakukan oleh orang
lain, kecuali dalam keadaan darurat.
Terdapat
berbagai-baggai cara baptis, seperti menyiram air ke kening, merendam salah
satu bahagian badan ke dalam air atau yang lazimnya merendam seluruh badan ke
dalam air. Upacara wajib ini dilakukan atas nama Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan
Ruhulkudus untuk menyucikan jiwa daripada kekotoran dosa. Amalan baptis ini
bukanlah suatu perkara baru, bahkan telah diwajibkan dalam agama Yahudi dan
agama-agama kuno yang lain.
Menurut
riwayat, Isa a.s. sendiri telah dibaptis di Sungai Jordan oleh Nabi Yahya yang
dikenal juga sebagai “Yahya Pembaptis”. Tujuan baptis dalam agama Yahudi sama
juga dengan kepercayaan Kristian, iaitu untuk menyucikan diri daripada dosa
serta kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seseorang. Walaupun begitu,
baptis dalam agama Kristian mempunyai hikmat yang tersendiri, iaitu pembasuhan
dengan air atas nama Tuhan Triniti untuk menyucikan jiwa (roh) daripada
kekotoran dosa dengan darah Isa al-Maseh.
Penyucian
Salib
Salib
adalah sejenis kayu palang yang digunakan oleh pemerintah pada zaman lampau
sebagai alat untuk menghukum pesalah yang dikenakan hukuman mati. Pada zaman
pemerintahan Rom, seseorang yang dijatuhkan hukuman salib dikehendaki memikul
kayu palang itu setiap hari sebelum hukuman tersebut dijalankan untuk
menggerunkan orang lain agar mereka tidak mencuba melakukan jenayah yang
dilarang oleh pemerintah. Lazimnya hukuman itu dilakukan di bukit dan orang
yang disalib akan menderita sekian lama sehingga dia menemui ajal akibat
penderitaan yang dialami oleh tubuhnya itu. Jika pesalah itu lambat mati, maka
kedua-dua belah kakinya akan dipatah-patahkan supaya dia cepat mati.
Mengapakah
lambang salib dijadikan simbol suci di kalangan orang-orang Kristian sehingga
mendapat tempat di gereja-gereja dan dipakai sebagai perhiasan oleh lelaki dan
wanita Kristian? Sebenarnya simbol tersebut mempunyai kaitan langsung dengan
kepercayaan orang-orang Kristian berhubung dengan pembunuhan Nabi Isa di tangan
Pilatus, gabenor Palestin atas desakan dan fitnah orang-orang Yahudi. Peristiwa
penyaliban Isa telah menjadi sejarah penting bagi penganut-penganut agama
Kristian kerana dengan berlakunya peristiwa itu maka sempurnalah maksud
kedatangan Anak Allah itu, iaitu untuk menebus dosa manusia dengan merelakan
dirinya menjadi korban di kayu salib. Dengan itu maka wajarlah salib dijadikan
lambang suci bagi agama Kristian.
Menurut
kitab suci Kristian, Isa sendiri yang menyuruh mereka menghormati salib
sebagaimana yang disebut dalam Injil:
Dan katanya kepada orang ramai: “jika seseorang itu ingin
mengikutku, dia hendaklah menyangkali dirinya dan menanggung salibnya tiap-tiap
hari dan mengikut aku.”
(Lukas 9:23)
Jadi
dengan berlandaskan dalil tersebut, maka membawa salib menjadi lambang
mengingkari diri dan sedia mengikuti jejak langkah Isa al-Maseh. Maksud
mengingkari diri di sini ialah mengetepikan kemahuan nafsu, membunuh sikap
keakuan (egoisme) dan sikap mementingkan diri sendiri yang berintikan nafsu
jahat, rela menempuh penderitaan agar seseorang itu dapat menumpukan
kesetiaannya kepada al-Maseh. Inilah antara falsafah mengenai penyucian salib
menurut Paderi Ibrahim Said.
Persoalan
yang timbul ialah mengapa gereja mengarahkan supaya menyucikan salib yang
diperbuat daripada kayu atau logam, sedangkan gereja menentang pengagungan
terhadap berhala-berhala yang dicipta oleh tangan manusia? Jika jawapannya
bahawa penyucian terhadap salib cuma sebagai lambang sahaja, maka jawapan itu
samalah dengan yang diberi oleh penganut agama berhala bahawa pemujaan mereka
terhadap berhala cuma sebagai lambang sahaja. Jika amalan memuja berhala sudah termasuk
dalam perbuatan syirik, maka adakah amalan menyucikan (memuliakan) salib tidak
boleh dianggap syirik atau sekurang-kurangnya hampir syirik?
Kesimpulannya, ajaran Kristian amatlah terbatas
dan tidak dapat memenuhi keperluan yang sepatutnya ada pada sesebuah agama yang
mempunyai pengaruh besar. Dalam Kristian tidak ada peraturan-peraturan mengenai
muamalat, pemerintahan dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan urusan
keduniaan seperti yang terdapat dalam syariat Islam. Lebih tepat jika dikatakan
bahawa agama Kristian cuma menekankan soal-soal rahaniah sahaja dan mengabaikan
aspek-aspek lahiriah. Oleh itu, kemajuan lahiriah yang dicapai oleh umat
Kristian bukanlah kerana anjuran agama mereka kerana ajaran Kristian tidak
menyumbang ke arah itu, tetapi mereka digerakkan oleh kesedaran yang berpunca
daripada sumbangan luar seperi yang banyak diperkatakan oleh sejarah.
The best bets for NFL Week 14: My picks for Sunday
ReplyDeleteGet your free NFL picks for Sunday in full and detailed fashion here micro touch titanium trim at titanium rings Sporting100. titanium dioxide We give you free NFL 토토 사이트 홍보 predictions is titanium expensive and picks for every game this week.