Injil Barnaba tergolong dalam kumpulan Injil yang tidak diiktiraf oleh gereja. Isi kandungannya memperkatakan hal-hal yang hampir menyerupai Inil-Injil rasmi Kristian seperti kelahiran Nabi Isa, tugas kerasulannya, ancaman dan cabaran yang ditempuh hingga kisah penangkapan dan peristiwa penyaliban Isa.
Sebelum
diharamkan oleh gereja, Injil tersebut pernah digunakan oleh umat Kristian
dahulu kala hingga abad keempat. Kemudian Injil tersebut diputuskan sebagai
Injil yang ditolak dan dikutuk. Kutukan tersebut dibuat melalui tiga dekrit,
iaitu dekrit dari gereja Barat (382 M), dekrit dari Paus Innocent I (465 M) dan
dekrit dari Gelasius (496 M). Dengan itu, Injil ini disenaraikan dalam kumpulan
Injil-Injil Apokrif seperti yang dibicarakan sebelum ini kerana sebahagian
besarnya telah dimusnahkan dan ada yang cuma dikenal namanya sahaja.
Siapa Barnaba
Nama
Barnaba banyak disebut dalam Perjanjian Baru yang mana dia tergolong
sebagai murid-murid Isa yang banyak memainkan peranan dalam penyebaran ajaran
Isa a.s. Dalam risalah Kisah Perbuatan Rasul-Rasul fasal 4 ayat 36-37
berbunyi:
“Adapun
Yusoff yang dipanggil Barnaba oleh rasul-rasul, yang diterjemahkan sebagai anak
penghiburan, dia adalah seorang Lewi dari Cyprus.”
“Baginya
ada sebidang tanah lalu dijualnya dan wang itu dibawa dan dipersembahkan di
sisi kaki rasul-rasul itu.”
Selanjutnya
dalam fasal 9 ayat 26-27 risalah tersebut dinyatakan bahawa sewaktu Paulus
sampai ke Jerusalem selepas mengaku dirinya telah dilantik menjadi rasul kepada
Isa, dia cuba mendekati murid-murid Isa, tetapi mereka semua curiga terhadap
dirinya. Walau bagaimanapun, Barnaba sedia menyambut dan membawanya kepada
rasul-rasul sambil menceritakan bagaimana Paulus nampak Tuhan semasa dalam
perjalanan ke Damsyik dan Tuhan (Isa) melantiknya menjadi Rasul. Demikianlah
sikap Barnaba terhadap Paulus pada peringkat awalnya.
Dalam
Kisah Perbuatan Rasul-Rasul terdapat banyak ayat yang memperkatakan
Barnaba. Antaranya menyebut bahawa Barnaba seorang Rasul dan dia telah
mengembara kerana menyiarkan ajaran Isa kepada orang ramai. Dalam Kisah
Perbuatan Rasul-Rasul fasal 11 ayat 22-26 berbunyi:
“Maka
terdengarlah berita mereka itu ke telinga pohak gereja di Jerusalem, lalu
Barnaba diutus pergi ke Antiochia.”
“Yang
mana apabila dia sampai dan nampak nikmat anugerah Allah gembiralah hatinya dan
menasihati orang ramai agar hati mereka tetap kepada Tuhan.”
“Kerana
dia adalah seorang yang soleh serta penuh dengan Ruhulkudus dan iman. Maka
bertambah ramailah orang yang berpaling kepada Tuhan.”
“Kemudian
barulah Barnaba ke Tarus untuk mencari Saul. Dan setelah menemuinya, dia dibawa
ke Antiochia.”
“Maka
keduanya berada bersama ahli gereja setahun lamanya sambil mengajar orang
ramai. Dan di Antiochialah murid-murid itu dipanggil orang Kristian.”
Ayat-ayat
di atas menerangkan bahawa Barnaba dihantar ke Antiochia oleh Sidang Jumaat
untuk menyiarkan ajaran Isa kepada orang-orang bukan Yahudi di sana setelah
mereka mendengar berita bahawa penduduk-penduduknya tertarik kepada ajaran
tersebut. Akhlak Barnaba yang baik serta keimanannya yang tinggi menjadi
pendorong kepada orang ramai untuk memeluk agama Kristian.
Sejarah Penemuan Injil Barnaba
Sejarah
telah menerangkan bahawa Injil Barnaba telah lama muncul di kalangan
umat Kristian, tetapi menerima nasib yang malang kerana tidak diakui sebagai
kanun dan tersenarai sebagai Injil yang diharamkan oleh gereja. Tindakan
tersebut diambil sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. lagi.
Setelah
sekian lama Injil Barnaba tersorok di tempat persembunyian, akhirnya
ditemui oleh seorang paderi Latin yang bernama Vramarino kira-kira pada akhir
abad keenam belas di Perpustakaan Paus Sixtus V. Menurut ceritanya, Vramarino
terlalu ingin membaca Injil Barnaba kerana sebelum itu dia pernah
membaca beberapa tulisan Iremeus yang mengecam Paulus kerana penyelewengannya.
Kecaman itu dibuat berlandaskan Injil Barnaba. Kerana itu timbul
keinginannya untuk mencari Injil tersebut yang telah diharamkan itu.
Pada
suatu hari, paderi Vramarino bersama kawan karibnya Paus Sixtus V masuk ke
perpustakaan Pau situ. Dalam perpustakaan tersebut Paus tertidur dan dalam
kesempatan itu Vramarino ingin membaca buku-buku yang ada di situ hingga Paus
terjaga. Kebetulan buku pertama yang terpegang oleh tangannya ialah Injil
Barnaba. Alangkah gembira hatinya kerana impiannya selama ini terkabul,
lalu perbendaharaan yang mahal nilainya itu disorok ke dalam bajunya. Setelah
Paus terjaga daripada tidurnya, Vramarino segera memohon izin untuk pulang
dengan membawa Injil Barnaba. Injil tersebut dibaca dengan penuh teliti
secara sulit sehingga akhirnya dia memeluk agama Islam.
Demikianlah
riwayat Paderi Vramarino seperti yang terkandung dalam mukaddimah naskhah
bahasa Sepanyol sebagaimana yang diriwayatkan oleh orientalis Sale dalam sebuah
buku yang ditulisnya tentang terjemahan al-Qur’an.
Naskhah
Injil Barnaba itu kemudiannya dipercayai berpindah ke perpustakaan
seorang bangsawan dan ditemui dalam tahun 1709 oleh Craemer, seorang penasihat
raja Prusia (Jerman) yang ketika itu berada di Amsterdam. Naskhah tersebut
berbahasa Itali setebal 225 halaman dianggap satu penemuan sejarah yang
terkenal. Empat tahun kemudian , ia dihadiahkan kepada Prince Eugene Savoy.
Walaupun sibuk dengan urusan peperangan dan pergolakan politik negara, tetapi
dia amat meminati ilmu pengetahuan serta peninggalan-peninggalan sejarah.
Kemudian dalam tahun 1738, naskhah Injil tersebut bersama isi perpustakaan prince
tersebut dipindahkan ke perpustakaan Diraja di Vienna dan tersimpan di situ
sampai sekarang.
Selain
itu, pada awal abad ke-18 dijumpai pula satu naskhah Injil Barnaba dalam bahasa
Sepanyol yang mengandungi 222 fasal dan 420 halaman. Tulisannya banyak yang
terhapus kerana ditelan usia. Naskhah tersebut pernah diberi pinjam oleh Dr.
Holm dari Hardley (di Wilayah Hempshire) kepada seorang orientalis yang
terkenal bernama Sale. Selepas itu naskhah itu diberi pula kepada Dr.
Minkhauss, seorang anggota Kings College di Oxford, lalu diterjemahkan ke
bahasa Inggeris. Naskhah asli itu bersama terjemahannya diserahkan kepada Dr.
White, seorang mahaguru yang terkenal dan selepas itu terus lenyap.
Menurut
Dr. Khalil Saadah, seorang sarjana Kristian (lahir di Lubnan dan meninggal di
Brazil tahun 1934), naskhah berbahasa Sepanyol itu adalah terjemahan sepatah
demi sepatah daripada naskhah berbahasa Itali. Dia memetik komen Sale terhadap
naskhah berbahasa Sepanyol kerana menurut Sale, naskhah tersebut adalah
terjemahan daripada naskhah Itali oleh seorang Muslim Arughani bernama Mustaffa
al-Ardani.
Mengapa Barnaba Mengarang Injil
Sebab
Barnaba menulis Injil dijelaskan dalam pendahuluan Injilnya seperti yang
berikut:
“Barnaba
Rasul Jesus orang Nasara yang dipanggil Al-Maseh, mengharapkan kesejahteraan
dan kemuliaan bagi sekalian penduduk bumi.”
“Wahai
tuan-tuan yang terhormat! Sesungguhnya Allah Maha Agung penuh ajaib,
sesungguhnya Ia telah meninjau-ninjau kita pada hari-hari yang terakhir dengan
nabi-Nya Jesus Al-Maseh dengan rahmat yang besar bagi mengajar dan menerangkan perkara-perkara
yang telah digunakan oleh syaitan sebagai jalan untuk menyesatkan orang ramai
dengan dakwaan taqwa.”
“Mereka
menyebarkan ajaran-ajaran yang terlalu kufur.”
“Mereka
mendakwa, Al-Maseh itu putera Allah.”
“Mereka
enggan berkhatan sebagaimana yang telah diperintah oleh Allah selamanya.”
“Mereka
mengharuskan segala daging yang najis.”
“Yang
juga turut tersesat dalam golongan mereka ialah Paulus yang saya tidak
memperkatakannya kecuali dengan rasa sedih.”
“Dan
dialah yang menyebabkan saya menulis kebenaran itu yang telah saya lihat dan
dengar di tengah-tengah pergaulan saya dengan Jesus supaya tuan-tuan sekalian
terselamat dan tidak disesatkan oleh syaitan lantas anda binasa dalam soal
agama Allah.”
“Atas
perkara itu maka berwaspadalah kamu terhadap setiap orang yang menyebarkan
ajaran-ajaran baru yang bertentangan daripada apa yang saya tuliskan ini supaya
kamu sekalian terselamat buat selama-lamanya.”
“Tetapi
Allah Yang Maha Agung bersama kamu dan sentiasa menjaga kamu daripada syaitan
dan segala kejahatan. Amin…!”
Prinsip Injil Barnaba
Injil
Barnaba berbeza daripada Bible dari segi
prinsipnya. Berikut ini dipaparkan beberapa perbezaan penyataan antara Injil
Barnaba dan Injil-Injil lain:
1. Perjanjian Baru menyatakan bahawa Isa adalah Tuhan, sedangkan dalam Injil
Barnaba, Isa mengingkari ketuhanannya dan menafikan dirinya Anak Allah (Barnaba
52: 10-14, 94: 1-2, 112: 5-10, 206: 1-5);
i. “Sebenarnya
kukatakan kepada kamu, bercakap dari dalam hati sesungguhnya aku merasa
gementar kerana dunia ini akan memanggil aku Tuhan.”
“Oleh itu wajib atasku mengemukakan perhitungan.”
“Demi Allah diriku berdiri di hadrat-Nya, sesungguhnya aku ini
lelaki yang akan binasa seperti semua manusia.”
“Tetapi aku, meskipun Allah mengangkat aku sebagai Nabi atas umat
Israel untuk kesihatan orang-orang lemah dan memperbaiki pendosa-pendosa, aku
tetap menjadi khatam.”
“Dan kamu menjadi saksi atas perkara ini, bagaimana aku mengingkari
atas mereka itu orang-orang jahat yang selepas pemergianku dari dunia ini, akan
membatalkan kebenaran Injilku dengan perbuatan syaitan.”
(Barnaba 52: 10-14)
ii.“Maka Jesus
berkata sambil menangis: “Wahai Barnaba! Wajib ku jelaskan kepadamu dengan
rahsia-rahsia yang besar, wajiblah engkau menyebarkannya ke seluruh alam
setelah aku pergi darinya.”
“Maka penulis ini menjawab sambil menangis: “Izinkanlah saya
menangis wahai tuan guru dan juga orang-orang lain kerana kami ini berdosa.”
“Dan Tuan wahai orang suci lagi Nabi Allah, tidak elok bagi tuan membanyakkan
tangis.”
“Jawab Jesus: “Percayakanlah kepadaku wahai Barnaba bahawa aku
tidak berkuasa menangis sekadar mana yang diwajibkan atasku.”
“Kerana kalaulah orang tidak memanggil aku Tuhan, tentulah aku
dapat melihat Tuhan di sini sebagaimana Ia akan dapat dilihat di syurga dan
tentulah aku merasa aman daripada ketakutan hari pembalasan.”
“Tetapi Allah mengetahui aku bersih kerana tidak layak terlintas di
hatiku bahawa aku menganggap lebih banyak daripada seorang hamba yang miskin.”
(Barnaba 112: 5-10)
iii.“Setelah
menjelang siang, Jesus naik ke rumah ibadat beserta kumpulan ramai daripada
masyarakat.”
“Lalu ketua pendeta mendekatinya sambil berkata:
“Katakanlah kepadaku wahai Jesus, sudah lupakah engkau segala apa
yang telah ku akui bahawa engkau bukanlah Allah, bukan putera Allah dan bukan
juga Messia?”
“Jawab Jesus: Tidak sekali-kali aku tidak lupa.”
“Kerana inilah pengiktirafan yang ku saksikan di hadapan kerusi
pengadilan Allah di hari penghukum nanti.”
“Kerana segala apa yang tertulis dalam kitab Musa itu adalah benar
sebenar-benarnya, maka sesungguhnya Allah pencipta kita itu adalah esa, dan aku
ini hamba Allah dan aku ingin menjalankan khidmat Rasul Allah yang kamu
namakannya itu Messia.”
(Barnaba 206: 1-5)
Ayat-ayat di
atas yang dipetik daripada Injil Barnaba menunjukkan perbezaan yang amat
ketara dengan Injil-Injil rasmi Kristian, terutama dala soal ketuhanan. Dalam
Injil ini, Isa sendiri amat kesal dan dukacita kerana dianggap sebagai Tuhan,
padahal beliau sebenarnya manusia biasa yang dipilih dan dilantik oleh Allah
sebagai Rasul, sama dengan Rasul-rasul Tuhan yang lain seperti Ibrahim, Daud,
Sulaiman, Musa dan lain-lain lagi.
2. Perjanjian Baru
menganggap bahawa Paulus seorang rasul yang dilantik oleh Isa, sedangkan
Injil Barnaba mengatakan bahawa dia seorang yang sesat dan menyeleweng
daripada ajaran Isa yang sebenarnya:
i. “Yang turut
sesat dalam golongan mereka ialah Paulus yang tidak saya memperkatakannya
kecuali dengan rasa sedih.”
(Barnaba: Pendahuluan: 7)
ii. “Kerana
segolongan daripada orang-orang jahat yang mendakwa diri mereka murid-murid
itu, menyebarkan khabar bahawa Jesus telah mati dan tidak pernah bangun lagi,
dan golongan yang lain pula menyebar dan sentiasa terus menyebar khabar bahawa
Jesus itu anak Allah, termasuk jumlah orang yang tertipu itu ialah Paulus.”
(Barnaba 222: 3)
3.
Perjanjian Baru menyatakan bahawa Isa disalib hingga mati, kemudian dibangkitkan
semula dari kubur, sedangkan Injil Barnaba menyatakan bahawa Isa tidak
disalib, tetapi orang yang disalib itu ialah Judas Iskariot. Sebagai buktinya,
rujuklah fasal-fasal yang berikut:
i. “Maka
ketahuilah wahai Barnaba bahawa kerana lantaran ini wajib atasku berjaga-jaga
dan aku akan dijual oleh salah seorang muridku dengan tiga puluh keping wang.”
“Dan atas perkara ini, maka aku yakin bahawa orang yang akan
menjual aku itu akan terbunuh dengan namaku.”
“Kerana Allah akan membawaku naik dari bumi dan akan mengubah
pandangan si pengkhianat itu sehingga setiap orang yang melihatnya akan
menyangka dia itulah aku.”
“Meskipun demikian, apabila dia mati dalam keadaan yang
seburuk-buruk itu, akan sentiasa berada dalam kejadian itu dalam masa yang
panjang di dunia ini.”
(Barnaba 112: 13-16)
ii. “Maka bala
tentera pun mengambil Yahuza lalu diikatnya sambil mengejek-ngejeknya.”
“Kerana dia menafikannya, sedangkan dia bercakap benar bahawa dia
sesungguhnya bukanlah Jesus.”
“Maka bala tentera telah berkata dengan mengejek-ngejeknya: “Wahai
tuanku! Jangan takut, kerana kami datang untuk menjadikan engkau sebagai raja
yang memerintah Israel.”
“Dan sesungguhnya kamu mengikat engkau, kerana kami tahu bahawa
engkau enggan memerintah.”
“Jawab Yahuza: Barangkali kamu sekalian telah gila.”
(Barnaba 217: 1-5)
iii.“Maka datanglah
ketua pendeta beserta ahli-ahli al-kitab dan orang-orang Parisi melihat Yahuza
tidak mati dengan sebatan, mereka bimbang kalau-kalau ia dilepaskan oleh
Bilatas, mereka berikan hadiah berupa wang kepada gabenor lalu ia menerimanya,
kemudian ia menyerahkan Yahuza kepada ahli-ahli al-kitab dan orang-orang Parisi
sebagai seorang penjenayah yang berhak menerima hukuman mati.”
“Lalu mereka menjatuhkan hukuman sula atas dua orang pencuri
bersama-samanya.”
“Maka mereka menyeretnya ke Bukit Golgota, iaitu tempat gantungan
yang biasa bagi penjenayah-penjenayah dan di sanalah mereka menyulanya
telanjang sebagai menguatkan penghinaannya.”
(Barnaba 217: 7-9)
4.
Menurut Perjanjian
Baru, anak Nabi Ibrahim yang hendak dikorbankan ialah Ishak (Kejadian
22: 1-13), sedangkan menurut Injil Barnaba anak itu ialah Ismail:
“Demi Allah bahawa Ibrahim telah menyintai Allah sehingga tidak
mencukupi dengan menghancurkan berhala-berhala palsu itu dengan
sehancur-hancurnya dan tidak cukup juga dengan meninggalkan ayah dan bondanya,
tetapi ia hendak menyembah anaknya kerana taatkan Allah.”
“Jawab ketua pendeta: “Aku hanya bertanyakan ini kepada engkau, dan
tidak menuntut pembunuhanmu, maka katakanlah kepada kami, siapakah putera
Ibrahim itu?”
“Jawab Jesus: “Bahawa kecemburuan kemulianmu wahai Allah telah
menyala-nyalakan aku dan aku tidak lagi tahan hendak berdiam.”
“Sebenarnya, kukatakan kepadamu, bahawa putera Ibrahim itu ialah
Ismail yang wajib datang daripada keturunannya itu Mesia yang telah dijanjikan
kepada Ibrahim, bahawa dengannya akan berkatlah semua bangsa di bumi.”
“Maka manakala ketua pendeta mendengar hal ini, naik beranglah dia
lalu berteriak: “Marilah kita rejamkan si celaka ini kerana dia Ismail dan dia
telah mencaci Musa dan syariat Allah.”
(Barnaba 208: 4-8)
5.
Messia yang
ditunggu-tunggu kedatangannya bukan Isa, tetapi Muhammad.
i. “Dan manakala
selesai sembahyang, pendeta itu berkata dengan suara yang tinggi: “Berhentilah
wahai Jesus kerana wajib atas kami untuk mengetahui siapakah engkau ini untuk menenangkan
umat kita.”
“Jawab Jesus: “Saya Jesus anak Mariam daripada keturunan Daud,
seorang manusia yang akan mati, takut kepada Allah dan aku memohon supaya tidak
diberikan kemuliaan dan ketinggian itu melainkan kepada Allah.”
“Jawab pendeta itu: “Sesungguhnya tertulis dalam kitab Musa bahawa
Tuhan kita akan mengutus Messia kepada kita dan akan datang untuk memberitahu
kita dengan apa yang dikehendaki oleh Allah dan dia akan datang membawa rahmat
Allah kepada manusia.”
“Oleh yang demikian, kuharapkan engkau berkata benar kepada kami
adakah engkau ini Messia Allah yang kami tunggu-tunggu?”
“Jawab Jesus: “Sebenarnya Allah telah berjanji demikian, tetapi aku
bukanlah dia kerana dia diciptakan sebelumku dan dia akan datang selepasku.”
(Barnaba 96: 1-5)
ii. “Ketika itu
Allah akan memberikan rahmat kepada alam ini dan akan mengutuskan Rasul-Nya
yang telah diciptakan segala sesuatu itu kerananya.”
“Yang akan datang dari selatan dengan kekuatan dan akan membasmi
berhala-berhala dan penyembah-penyembah berhala.”
“Dan akan dicabut daripada syaitan-syaitan kekuasaannya atas
manusia.”
“Dan akan datang dengan rahmat Allah untuk keselamatan orang-orang
yang beriman dengannya.”
“Dan akan jadilah mereka yang beriman dengan kata-katanya itu
diberkati.”
(Barnaba 96: 11-15)
Sedutan ayat-ayat Injil Barnaba yang dipaparkan dalam ruang
ini sepintas lalu dapat memberikan jawapan mengapa gereja mengharamkan Injil
tersebut. Antara sebab yang paling pokok ialah kerana Injil tersebut
mempertahankan konsep tauhid sebagai teras akidah ajaran Isa dan beliau sendiri
tidak lebih daripada seorang Nabi dan Rasul Allah untuk memimpin umat Bani
Israel ke jalan yang benar.
Semuanya ini memang berlawanan dengan pegangan dan fahaman gereja
yang mendokong aliran Paulus, yang mana menurut Injil Barnaba dia
termasuk dalam golongan yang sesat kerana menyeleweng daripada ajaran sebenar
yang dibawa oleh Isa a.s.
لا عزة إلا بالإسلام
والله أعلم
No comments:
Post a Comment