Taubat Nasuha Seorang Ahli Maksiat



Diriwayatkan oleh Ka’ab al-Ahbar r.a. bahawa dalam kalangan Bani Israel dahulu ada seorang lelaki yang kerap melakukan fahisyah (maksiat).

Ka’ab seorang tabi’in yang sangat alim tentang kitab Taurat dan al-Quran. Walaupun baru memeluk Islam pada zaman Umar al-Khattab r.a., namun Umar r.a. amat menyenanginya kerana perkara-perkara yang beliau ucapkan selari dengan Islam. (Rujuk al-Bidayah wa an-Nihayah oleh Ibn Kathir, jil. 1, hlm. 18). Beliau dinilai sebagai thiqah (boleh dipercayai) oleh Ibn Hajar.

Menurut cerita Ka’ab, pada suatu hari lelaki itu turun ke dalam sungai untuk mandi. Tiba-tiba dia mendengar suatu suara yang mengatakan kepadanya: “Hai polan! Apakah engkau tidak berasa malu? Bilakah kau akan bertaubat kepada Allah?”

Mendengar suara teguran dari sungai itu menyebabkan dia berasa amat gelisah dan terus berazam untuk meninggalkan perbuatan kejinya itu. Dia berazam untuk bertaubat dengan taubat nasuha serta meninggalkan perbuatan dosa yang dilakukan. Beliau lantas melarikan diri ke sebuah gunung yang didiami oleh 12 orang ahli ibadah yang taat kepada Allah s.w.t. Dia mengambil keputusan untuk menyertai mereka dalam ibadah.

Namun kemudian musim kemarau yang panjang menimpa tempat mereka, menyebabkan mereka terpaksa mengambil keputusan untuk mencari kawasan yang mempunyai air di bawah pergunungan itu.

Tanpa disedari rupa-rupanya mereka telah sampai ke tempat di mana lelaki itu ditegur kerana melakukan dosa.

Kerana bimbang pengalaman itu berulang semula, dia meminta sahabat-sahabatnya agar meneruskan perjalanan mereka tanpanya.

Mereka bertanya: “Mengapa?” Dia menjawab: “Aku malu untuk ke sana kerana di situ ada seseorang yang mendedahkan tentang keaiban diriku sendiri sehingga aku menjadi malu dan bimbang jika dia melihatku sekali lagi.”

Mereka akur tinggal di situ tanpa lelaki itu. Apabila berada di sungai tersebut kedengaranlah satu suara bertanya: “Ke manakah perginya teman kamu?” Apakah yang sedang dilakukan olehnya?” Jawab ahli-ahli ibadat itu: “Dia menyangka di sini ada orang yang akan menyebut-nyebut tentang kesalahannya menyebabkan dia berasa malu lalu dia tidak menyertai kami.”

“Subhanallah! Sekiranya salah seorang daripada kalian memarahi anaknya sendiri ataupun salah seorang daripada keluarganya, lalu individu itu meminta ampun kepadanya, tentulah dia akan dimaafkan. Sekarang ketahuilah oleh kamu semua bahawa kawanmu itu telah pun bertaubat daripada dosanya. Dengan sebab itu pergilah kalian kepadanya dan khabarkan tentang perkara ini. Selepas itu kalian hendaklah beribadah kepada Allah di tepianku (sungai) ini.”

Mendengar penjelasan itu mereka lantas menyampaikan perkara itu kepada sahabat mereka itu. Lalu lelaki itu yang sebelumnya melakukan maksiat di kawasan itu kini semuanya berubah. Mereka berada di tepi sungai itu untuk beribadah dalam satu tempoh.

Selepas berlalu satu jangka masa lelaki tersebut meninggal dunia. Suara itu sekali lagi memanggil-manggil ahli-ahli ibadat yang lain agar memandikan jenazah lelaki itu dengan air sungai itu. Dia meminta agar dikebumikan berdekatan dengan sungai itu agar kelak dia dibangkitkan berdekatan dengan sungai itu.

Mereka melakukan sebagaimana yang diminta. Selepas mengebumikannya mereka berasa sedih yang amat sangat lalu menyebabkan mereka menangis hingga keesokan harinya.

Allah s.w.t. dengan rahmatNya telah menumbuhkan dua belas batang pokok Sarwah berdekatan dengan kubur lelaki itu. Melihat tumbuhnya pokok-pokok itu berdekatan dengan kuburnya, maka mereka mendirikan tempat ibadah berhampiran dengan kawasan itu. Akhirnya setiap mereka telah menetap di situ hingga individu yang terakhir dalam kumpulan itu meninggal dunia. Setiap mereka dikebumikan berhampiran dengan sahabatnya.

Ka’ab berkata: “Apabila makam itu sering dikunjungi untuk tujuan ibadah akhirnya Bani Israel telah melakukan haji ke tempat itu juga.” (Ibn Qudamah al-Maqdisi, at-Tawwabin, hlm. 81-82)

Pengajaran

  • Taubat dari dosa adalah suatu perkara yang diwajibkan.
  • Haram mendedahkan dosa kepada orang lain.
  • Taubat yang benar akan menyebabkan keampunan dosa dan memperoleh husn al-khatimah.
  • Kita dituntut mencari teman-teman yang soleh.
  • Syariat orang sebelum kita berbeza daripada kita sehingga mereka dibenarkan mengasingkan diri untuk tujuan ibadah sedangkan kita tidak dibolehkan berbuat demikian.
  • Orang Yahudi ialah golongan yang dimurkai Allah kerana mengada-adakan perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t. seperti melakukan haji ke kawasan perkuburan orang soleh.

والله أعلم

No comments:

Post a Comment